Na terenie powiatu bielskiego znajduje się w zasadzie tylko jeden, ale za to reprezentujący najwyższy poziom, zabytek nowożytnego malarstwa monumentalnego. Jest nim wykonana w 1740 roku przez Georga Wilhelma Neunhertza polichromia pozornej kopuły kościoła poreformackiego w Boćkach.
Ze względu na klasę artystyczną stanowi ona dzieło sztuki o znaczeniu ponadregionalnym. Georg Wilhelm Neunhertz (ur. 1689 we Wrocławiu, zm. 27 maja 1749 roku w Pradze) działał na terenie Śląska, Czech i Wielkopolski. Gościł też w Warszawie i w Białymstoku na dworze hetmana Jana Klemensa Branickiego.
Polichromia boćkowska zamówiona przez podskarbiego wielkiego litewskiego Józefa Franciszka Sapiehę (właściciela Bociek) stanowi na Podlasiu wyjątkowy i odosobniony przykład śląskiego późnobarokowego malarstwa w najlepszym wydaniu.
Polichromię charakteryzuje stylistyka typowa zarówno dla twórczości Neunhertza, jak i malarstwa freskowego obszaru monarchii habsburskiej. Malarz zastosował jasną kolorystykę i przedstawił scenę, w której środku adorowana przez patriarchów, świętych i błogosławionych Trójca Święta odmalowana za pomocą różów,żółcieni i błękitów stapia się z utrzymanym w tej samej kolorystyce tłem.
CZYTAJ WIĘCEJ:
Kilka parafii z powiatu bielskiego dostało dotacje na ratowanie zabytków.
W Boćkach powstanie muzeum. W nawie kościoła
Opr.(ms) na podst. Katalog Zabytków Sztuki w Polsce. Powiat bielski, IS PAN, Warszawa 2019.